Locatie, locatie...!

Locatie, locatie...!

Locatie, locatie…!

Gevestigd zijn op goede locaties is essentieel voor een succesvolle onderneming. Dat geldt natuurlijk helemaal voor fysieke winkels in de retailsector, hoewel in de huidige situatie een goede plek op internet belangrijker blijkt dan de fysieke plek in welke winkelstraat dan ook.

Maar ook voor producerende bedrijven is de locatiestrategie een belangrijk onderdeel in de totale bedrijfsstrategie. Waar zit ik nu en waar bevinden zich mijn grondstoffen en de afnemers van mijn producten? Zit ik op meerdere locaties en biedt het voordelen om te concentreren? Hoe belangrijk zijn de beschikbare fysieke- en milieuruimte en de ontsluiting via weg, water, spoor en eventueel lucht? Is het van waarde om een goede zichtlocatie te hebben? De locaties moeten niet alleen de juiste “hubs” zijn in de voorgenomen Supply Chain Strategie, maar hebben ook invloed op het imago van het bedrijf en de aantrekkelijkheid van de onderneming als werkgever in een specifieke regio.

Vraag is natuurlijk ook welke locaties beschikbaar zijn in de beoogde regio’s en of deze voldoen aan de gestelde randvoorwaarden. En wat te doen met de oude locaties? Biedt een nieuwe locatie werkelijk de beoogde voordelen ten opzichte van de huidige? Bouwen en verhuizen kost immers geld en uit de businesscase moet wel blijken dat de investering rendeert. Alle kosten en baten moeten in beeld gebracht worden voor een rationele keuze.

Kortom: de locatiestrategie vormt een wezenlijk onderdeel in een strategisch ondernemingsplan. GetCon staat ondernemers bij bij het maken van de juiste keuzes binnen de overall bedrijfsstrategie en net zo belangrijk: het in de praktijk realiseren van de gemaakte keuzes.