Wordt het bier of pizza?

Wordt het bier of pizza?

Er zijn een aantal cruciale beoordelingsmomenten gedurende het opstellen en uitvoeren van een Strategisch Ondernemingsplan. Hieronder de belangrijkste vragen die we onszelf moeten stellen. Is het antwoord ja, dan kunnen we aan het bier en gaan we morgen verder. Is het antwoord nee, dan halen we pizza want dan werken we nog even door.

Vraag 1: Wordt de strategie gedragen door het management en de kernspelers binnen het bedrijf?

Is het antwoord nee, dan is er werk aan de winkel. Het is namelijk niet aannemelijk dat het doel bereikt wordt als de organisatie verdeeld is over het te bereiken doel of de daarbij te hanteren strategie. Toets de te hanteren strategie daarom altijd vooraf aan degenen die een belangrijke rol gaan spelen in het behalen van de doelen. En sta open voor kritiek en verbeteringen. Hierdoor wordt de strategie scherper en mogelijk zelfs beter. Pas als de strategie niet meer ter discussie staat, kunnen de volgende stappen gezet worden en het te hanteren beleid verder ingevuld.

Vraag 2: Zijn de door het management en kernspelers voorgestelde beleidsplannen in lijn met de overeengekomen strategie?

Is het antwoord nee, dan is er opnieuw werk aan de winkel. Niet erg, want zo wordt helder dat we de onderneming op onderdelen anders moeten inzetten om het beoogde doel te realiseren. Corrigeren we niet, dan varen we verschillende kanten op.

Vraag 3: Leiden de plannen tot het gewenste financiële resultaat?

Zo nee: Pizza. Blijkbaar moeten de plannen bijgesteld en vervolgens opnieuw doorgerekend worden. Begin hiermee op tijd. Want ruim voor aanvang van elk jaar dient het plan compleet te zijn voor uitvoer. Een paar keer pizza halen om de boel opnieuw door te rekenen is niet erg. Als je maar zorgt dat je hier voldoende tijd voor hebt.

Vraag 4: Zitten we op koers?

Dit kan je alleen bepalen door het resultaat te monitoren. Het liefst per maand, maar in ieder geval per kwartaal. Zitten we op schema? Bier! Halen we de doelen niet: pizza!

Pizza of bier. Beide zijn lekker op z'n tijd. Maar wel met mate. En alcoholvrij bier is ook bier. Want we moeten wel in vorm blijven voor de volgende slag. En elk behaald doel is het begin van een nieuwe tocht.